Mislili smo da je slushy samo nama misterij, ali boje i okusi očito varaju. Slushy nije tako jednostavan. Počnete li istraživati kako nastaje, suočit ćete se s drugom vrstom brain freezea. Morat ćete se vratiti više od 50 godina unatrag, proći jedan kultni fast food lanac i uhvatiti se u koštac s nešto znanstvenih podataka. Na svijetu se svake godine popije 34 milijuna litara slushyja. Slurpee, ICEE Slush, Slush Puppie…proizvode pod desecima brendova, u stotinama okusa od cole do votke. Evo što smo uspjeli doznati.
Vaš najdraži slushy je svugdje isti
Svaki okus svakog brenda slushyja, od Slurpeeja do Ice Kinga, u cijelom svijetu ima isti okus. Marakuja u Cinestaru u Zagrebu potpuno je ista kao marakuja u Disneylandu u Kaliforniji i na ulici u Tokiju. Zato što se rade od identičnih koncentrata u sirupima koje proizvođači šalju kupcima franšize, često zajedno sa strojevima za slushy.
i nije obični smrznuti sok
Probajte smrznuti sok ili 7Up kod kuće i dobit ćete tvrdu, ledenu masu koju nećete moći piti sa slamkom, a i ako budete mogli kad se malo otopi, imat će vodenasti okus i neće ni podsjećati na vaš omiljeni slushy. Za pravi slushy treba malo znanosti, kemije i fizike. Odgovor na pitanje zašto, skriva se u njegovoj povijesti
Slushy nije ni genijalni izum, otkriven je slučajno
Slushy je krajem 1950-tih slučajno otkrio Omar Knedlik, vlasnik fast food lanca Dairy Queen. Knedliku su se uređaji u restoranu stalno kvarili. Kad mu se pokvario stroj za sokove, stavio je par limenki u zamrzivač da ostanu hladne. Zaboravio je par limenki Coca Cole u ledu i kad ih se sjetio i otvorio ih, vidio je da su se smrznule i zgusnule u nešto genijalno. Čak ih je ponudio gostima, i svidjelo im se. Počeli su naručivati “one sokove koji su bili unutra malo dulje”. Knedlik je počeo razmišljati kako da ih bolje napravi i da svaki put budu isti. Knedlik je od starog klima uređaja iz auta napravio stroj koji će proizvesti prvi slushy od sirupa, vode i ugljičnog dioksida koji daje mjehuriće. Kad je napravio slushy, organizirao je natjecanje za ime. Pobijedio je ICEE. ICEE Slush je još uvijek jedan od najpopularnijih brendova slushyja. Uz pomoć jedne kompanije iz Dallasa redizajnirao je stroj za ICEE i prodao ga nekolicini trgovina početkom 1960-tih.
Tajna je u 3 stvari
Nakon što je eksperimentirao neko vrijeme Knedlik je shvatio da je tajna slushyja u savršenoj ravnoteži temperature, mjehurića (karbonizacije) i slatkoće. Slush se radi tako da voda na stijenkama stroja ledi na nula stupnjeva ili niže. Tako se stvaraju listići leda a ne tvrdi kristali. Ponekad se u sirup za slushy dodaju aditivi koji snižavaju temperaturu smrzavanja pa slushy može biti puno hladniji nego kad se samo smrzava voda (sličan princip kao u Ice & Salt challengeu). Najvažnija stvar za dobar slushy je količina šećera. Slushy zapravo i jest mješavina vode i šećera s okusom. Da se ne bi stvrdnuo, mora imati 12 do 22 posto šećera, koji djeluje kao antifriz. Stroj za slushy miješa ili okreće mješavinu stalnom brzinom, tako da se molekule šećera i vode spajaju tako da vodi ostane vremena da se smrzne. Tako slushy ostaje gusta a mekan.
Slurpee je proslavio slushy
Kad su strojevi za slushy stigli na tržište, stvari su isprva išle loše. Jedini stroj bio je ICEE kojega je Knedlik prodavao restoranima, trgovinama i benzinskim postajama. Onda je Bev Hopkins, direktor velikog američkog lanca trgovina 7-Eleven u Dallasu primijetio “čudan novi proizvod” i shvatio njegov komercijalni potencijal. 7-Eleven je ubrzo licencirao svoj stroj za slushy, koji je nazvao Slurpee. Ime je smislio Bob Stanford, direktor marketinga u 7-Elevenu, nazvao ga je po zvuku koji nastaje kad se slushy pije na slamku.
A hipiji su proslavili Slurpee
Slushy je proslavila Woodstock generacija. Okej, proizvođači su dosta prilagodili marketing estetici hipi pokreta, psihodelične boje i okusi Fulla Bulla, For Adults Only ili Kiss Me, You Fool, učinili su ga jednim od omiljenih pića na partijima. Naravno, zato što su u slushyje dodavali alkohol i pili ga uz ostale stimulanse.
Reklame za Slurpee slušale su se kao hitovi
Slushy je jednako brzo prihvatila i masovna publika, neke reklame su bile su toliko zarazne da su ljudi zvali na radio i tražili da ih puštaju kao pjesme. Jednu pjesmu za reklamu “Dance the Slurp” 70-tih je napisao osobno Tom Merriman, čovjek koji je izmislio jingleove. Ne samo da su je DJ-evi morali puštati na radiju, nego se prodavala na vinilu u 7-Eleven trgovinama. Cut Chemist i DJ Shadow 1999. su je koristili kao inspiraciju za album Brainfreeze. Originalne Dance The Slurp singlice na eBayu se prodaju za 40-50 dolara.
Onda se spojio s igricama i filmovima
7-Eleven je 70-tih izmislio čaše za Slurpee sa slikama sportskih zvijezda, junaka iz stripova, igricama i rock bendovima. Klinci su se stalno vraćali i kupovali slushy jer su htjeli skupiti sve čaše. Kasnije su prodavali ograničene serije Slurpeeja u okusima koji su pratili određene čaše. Tradicija je ostala do danas, kroz promotivnog povezivanje novih okusa s igricama, wrestlingom ili ekstremnim sportovima.
Otkad su 2002. spojili okus borovnica s filmom Men In Black II, čaše i okusi postali su kompliciraniji. Najveći hit dosad je bio Iron Man s posebnim izdanjem čaša na kojima su bili 3D likovi i poklopac u obliku kacige. Za Simpson’s Movie 2007. cijele trgovine su redizajnirali da izgledaju kao Kwik-E-Marts, supermarket iz crtića, a Slurpee je postao Squishee s okusom Woo-Hoo Vanilla Blue.
Ali nije samo Slurpee slushy
Slurpee može biti sinonim za slushy, ali slushy je jako širok pojam. Službeno, slushy je kategorija “smrznutih pića”, u koju spadaju i frozen margarite i Freezoni, Burger Kingov Frozen Coke, gomile koktela, lednih čajeva, smoothieja i drugih pića. Sve što ima konzistenciju slushyja spada u smrznuta pića koja se jako razlikuju. I slushyji se međusobno jako razlikuju, iako se svi rade od vode i šećera. Marketinške strategije, strojevi za slushy, sirupi s okusima…svaki proizvođač traži jedinstvenu kombinaciju s kojom će postati najjači brend. Vode Slurpee, ICEE, Slush Puppie i Froster.
Slushy je već više od 40 godina ogroman biznis jer uspijeva privući nove generacije kupaca, jednostavan je za proizvodnju i jako profitabilan proizvod. Najjači brendovi slushyja i dalje su u Americi, ali niču po cijeloj Kini, u Japanu, Koreji i Europi. U Hrvatskoj je trenutno najjači Ice King Slushy njemačke PCO Grupe specijalizirane za snabdijevanje kina, evenata, trgovina i industrije hrane sistemima za proizvodnju kokica, nachosa, slushyja, šećerne vune i sl. No samo je pitanje vremena kad će početi dolaziti mnogi drugi brendovi.
Naravno, svi pokušavaju napraviti slushy kod kuće
Ali u ovo nismo sigurni. Možda je bolje kupiti kućni stroj za slushy.